Efter en god periode og tid til refleksion må jeg blot konstatere at jeg føler mig endnu mere komfortabel og sikker på min metier. At lede mennesker og opgaver på en meningsfuld og bæredygtig måde. Det har altid været min intention. Det har faktisk været min stil vil jeg tillade mig at sige. Nu er det lige pludselig blevet moderne. Og godt for det. For ingen af os, hverken medarbejdere eller ledere kan holde til de ubalancer vi i arbejdslivet stiller os i udsigt og ubevidst er blevet en del af. Det nye sorte hedder regenerativ ledelse og er ikke så nyt mere.
Det har vel for alvor vundet indpas for 1½ – 2 år siden med bogen ”Regenerativ Ledelse” af Laura Storm og Giles Hutchins som jeg varmt kan anbefale at læse. Uanset om man interesserer sig for paradigmet eller ej, så giver den en noget i sin ledergerning. Den bedste bog jeg har læst i årevis.
Der er allerede flere ”skoler” i forhold til hvad man forstår ved regenerativ ledelse og hvorledes man kan praktisere det. Jeg vil sige at leve det. For det er det man skal. De mest vågne konsulenthuse er allerede i gang med at tilbyde uddannelse, certificering og forløb i naturen for det regenerative ledelsesparadigme. Det er kedeligt at man søger at spinde guld på det. For faktisk er det luftkasteller der sælges. Der er nemlig intet nyt i det regenerative medmindre man vil postulere at naturen er ny for os. Jeg synes hellere man skal forholde dig til begrebet, ved at læse om det, diskutere det med ligesindede og andre interesserede og derfra søge i sin egen hverdagspraksis at handle i overensstemmelse med de pejlemærker som paradigmet foreskriver. Selvfølgelig er det svært. Og klart nok, kan det hjælpe at søge støtte hos konsulenthuse der mener at kunne og have forstået hvad der skal til. Jeg må bare skuffe her. Der er INGEN facitliste. For det regenerative ledelsesparadigme er fremfor alt dynamisk, forgængeligt og i sin pure form så indgribende og rå – som naturen – at jeg vil påstå at ingen konsulenthuse kan hjælpe dig. Du skal selv tage ansvar og selv mærke, forstå, lytte og tale med dem du skal lede, om det – ikke at forglemme.
Selv er jeg meget inspireret af det regenerative og igen er jeg som altid kritisk stillingtagende med stort mod på at prøve det som giver mening. Så dette vil være min indgangsvinkel. Efter 1 år væk fra arbejdsmarkedet, er jeg nu klar og i gang med at søge nye muligheder og udfordringer inden for ledelse. Og jeg er sikker på at det regenerative ledelsesparadigme vil sætte sine spor.